360° Rig

Tło wydarzeń

Budowanie urządzenia nagrywającego wideo panoramy wydaje się dość proste. Potrzebujemy aparatów, które objęły by swoim widzeniem pełną sferę. Ale jest wiele dróg aby osiągnąć ten cel a większość z nich zależy od kąta widzenia obiektywu w jaki wyposażony jest aparat. Wszyscy wiemy, że obiektyw typu fisheye z kątem widzenia 180 stopni jest najczęściej używany i prawdopodobnie najlepszy w fotografii panoramicznej gdyż ogranicza ilość potrzebnych zdjęć na sfotografowanie pełnej sfery. Jeśli kąt widzenia jest mniejszy – potrzebujemy więcej aparatów. Ja zdecydowałem się użyć typowe obiektywy typu fisheye z kątem widzenia około 185°.

Zanim zacząłem budować swoje urządzenie dogłębnie przemyślałem temat. Głównym pytaniem na jakie musiałem odpowiedzieć było: jakiego użyć aparatu? Z jednej strony chciałem nagrywać wideo panoramy a z drugiej wciąż chciałem wykonywać zdjęcia panoramiczne. Urządzenie miało być przystosowane zarówno do pracy na ziemi jak i pracy podczas lotu śmigłowcem. Dokładnie przyjrzałem się niemal każdemu aparatowi, jaki jest dostępny na rynku, ich plusom i minusom. Moje główne założenia były następujące:

  • nagrywać wideo panoramy z najlepszą jakością
  • robić zdjęcia panoramiczne z najlepszą jakością
  • mieć pełną manualną kontrolę nad aparatem by zgrać kolor i naświetlenie klatek
  • mały, lekki rozmiar całego urządzenia
  • jak najmniejsza paralaksa ale przy spełnieniu wymagań wcześniejszych
Aparaty

Po porównaniu oferty rynkowej zdecydowałem się na Sony Nex 5N – 300 gramowy aparat na tyle mały by uzyskać dopuszczalną paralaksę i na tyle zaawansowany by zarówno robić panoramy jak i nagrywać wideo panoramy.

Obiektywy

Zdecydowałem się użyć obiektyw typu fisheye wykonany przez Samyang z kątem widzenia około 185 stopni, nie najlepszy na rynku, ale odpowiedni do aparatu i bardzo ostry nawet przy najbardziej otwartej przesłonie.

Głowica wideo panoramy

Normalnie potrzebowalibyśmy 3 aparatów z obiektywami o kącie widzenia 180 stopni by zarejestrować pełną sferę, ale, ze względu na raczej wąski obraz podczas nagrywania wideo w rozdzielczości 1920×1080, 3 aparaty to za mało. 4 aparaty to właściwa liczba.

Przykłady

Wideo Panoramy



Jakość i kolor obrazu
4 przykładowe zdjęcia z każdego aparatu

Jak wszyscy wiemy podczas wykonywania zdjęć panoramicznych należy ustawić aparat na tryb manualny włączając w to balans bieli, ISO, przesłonę i czas migawki - to daje nam pewność, że wszystkie zdjęcia w rzędzie będą miały dokładnie te same parametry niezależnie od tego czy aparat jest skierowany w kierunku słońca lub innego jasnego obiektu. Każdy aparat został dokładnie przetestowany pod kątem właściwej kolorystyki i jakości nawet przy najszybszej przesłonie. Aby w jakiś sposób kontrolować obrazy wytworzone przez aparaty przypisałem obiektywy do aparatów a każdą z par oznaczyłem innym kolorem taśmy klejącej.

  • czarny - _c - zwrócony do przodu
  • czerwony - _cz - zwrócony w prawo
  • niebieski - _n - zwrócony do tyłu
  • żółty - _z - zwrócony w lewo

Możesz ściągnąć pełne rozdzielczości zdjęć testowych spakowanych w jednym pliku zip.

Składanie wideo panoramy w PTGui
4 przykładowe zdjęcia z pliku wzorcowego

Kąt nachylenia aparatów może być zmieniony, aparaty mogą być lekko skierowane w górę lub w dół lub mogą być skierowane na wprost. Gdy aparaty są skierowane na wprost, dzięki niemal 185 stopniom jakie widzą obiektywy możemy nagrać/sfotografować pełną sferę. Jednakże jeśli jest jakiś niechciany obiekt (jak moja skromna osoba) w dolnej części skierowanie aparatów lekko w górę da nieco większe zakłady zdjęciom w górnej części. Poniżej zrzut ekranowy ukazujący jeden z moich wzorców - template - przedstawiający ułożenie wszystkich zdjęć w rzędzie. Tworzę zwykle jeden wzorzec dla filmów i zdjęć wykonanych w tym samych czasie by mieć pewność, że zdjęcia na pewno posiadają właściwy wzorzec.

Przykładowe zdjęcia
4 przykładowe obrazy wykonane jako zdjęcia

Rozdzielczość każdego ze zdjęć jest 4912px x 3264px - to daje gotową panoramę typu equirectangular w rozdzielczości około 9000px x 4500px z doskonałej jakości pikselem, dzięki zastosowanej przez Sony sensorowi Exmor APS HD CMOS. Będę szczery, jeden aparat Sony Nex 5N to perfekcyjne narzędzie do robienia zdjęć panoramicznych, ale 4 aparaty pracujące razem to jedyne w swoim rodzaju narzędzie do tworzenia zdjęć panoramicznych jednym kliknięciem.

Możesz ściągnąć pełne rozdzielczości zdjęć testowych spakowanych w jednym pliku zip.

Przykładowe klatki wideo
4 przykładowe klatki wyciągnięte z filmów wideo

Powyższe zdjęcia to pojedyncze klatki wyciągnięte z filmów każdego aparatu podczas obróbki wideo. Rozdzielczość każdej klatki to 1920px x 1080px - co daje panoramę typu equirectangular w rozdzielczości około 3500px x 1750px, co jest więcej niż wystarczające przy dzisiejszych potrzebach.

Możesz ściągnąć pełne rozdzielczości zdjęć testowych spakowanych w jednym pliku zip.

Przykładowe wideo
4 oryginalne wideo do złożenia

Na koniec 4 pliki wideo byś mógł je ściągnąć i byś spróbował je złożyć w jedną wideo panoramę. Wszystkie wideo to oryginalne pliki wytworzone przez aparaty. Każde z wideo waży około 28MB a plik zip waży 11MB. Wideo trwa 10 sekund.

Możesz ściągnąć 4 pliki wideo spakowane w jednym pliku zip.