Panoforum - vr360.pl - Forum poświęcone zdjęciom panoramicznym
Aktualności: Jeli masz problem z rejestracją i nie wyświeltla Ci się numerek: zmień przeglądarkę.
Ze względu na ataki na forum, wprowadziłem drobną zmianę w sposobie rejestracji, musisz wystukać następujący adres:


 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
Listopad 18, 2017, 03:52:20


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Konfrontacja teorii z praktyką - pierwsze problemy  (Przeczytany 3565 razy)
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« : Grudzień 20, 2015, 21:49:12 »

Drodzy forumowicze rok temu postanowiłem, że będę tworzył panoramy sferyczne i pewnie byłbym obecnie już dużo dalej w swoich planach gdyby nie inne zajęcia niecierpiące zwłoki, przez co wspólne chwile z aparatem były sporadyczne. Trochę jednak u mnie w życiu się zmieniło i od paru dni mocno się za to wziąłem. Wszystkie znaki na niebie wskazują, że będę miał teraz na panoramowanie dużo czasu. Korzystając z tego momentu w życiu chciałbym zrobić duże postępy, wiec wziąłem się mocno za teorię i wertuję prawie wszystkie tematy z tego forum jeden po drugim. Bez sensu jest jednak cały czas poświęcać teorii, bez konfrontacji z praktyką. O ile, więc mogę chciałbym powoli umieszczać w tym temacie problemy, które napotykam podczas panoramowania i prosić was o pomoc w ich rozwiązywaniu...

Pierwsze pytania i wątpliwości:

1. Rozumiem, że podstawa to ten sam czas naświetlania oraz przysłona na każdym ze zdjęć (tutaj nie mam wątpliwości). Ale pogubiłem się kompletnie w sporze ABW vs manual. Jaki jest sens manualnych ustawień balansu bieli w przypadku robienia zdjęć w RAW. Przecież w programie do wywoływania można wszystko ustawić na komputerze? Widziałem, że więcej zwolenników jest i tak ustawień manualnych balansu bieli. Chciałem się jednak dowiedzieć dlaczego.

2. Posiadam obiektyw Samyang 8mm, standardowo robię zdjęcia 6 (obiektyw prostopadle do podłoża) + nadir + zenit. Widziałem jednak wpis o odchyleniu obiektywu w dół o 15 stopni. W czym to pomaga? Robiąc próbę niestety moja panorama została dużo gorzej złożona. Może jednak są jakieś plusy?

3. Z tego co wyczytałem odpowiednia kolejność przy składaniu panoram to RAW -> wywoływanie TIFF -> HDR -> składanie -> gotowa panorama. Jeżeli stosuję bracketing to które parametry warto a których nie wolno zmieniać podczas wywoływania RAW? (jak na razie "odważyłem się" jedynie na zmianę balansu bieli). TIFF 8 czy 16 bit?

4. Problem, który napotkałem podczas swojej próbnej panoramy, która umieszczę poniżej jest następujący. Wywołałem TIFF (korygując tylko balans bieli) w DxO Optics Pro 8, następnie pliki wrzuciłem do Machinery i stworzyłem 8 plików HDR potrzebnych do utworzenia panoramy. Po wrzuceniu ich w Autopano jednak składanie nie powiodło się i powstał następujący obraz. ( ). Panorama wyszła dopiero gdy bezpośrednio po wywołaniu 24 pliki TIFF wrzuciłem do Autopano i korzystając z fuzji stworzyłem następującą panoramę: http://www.spinattic.com/1081/5282

5. W panoramie, która umieściłem wyżej błędy które zauważam to błąd w łączeniu sufitu w okolicach okna. Niestety jak wchodzę w edycję panoramy płaskiej to tego błędu nie widać, dopiero gdy doprowadzę ją do formy kulistej. O to dowód:  Jak wiec mam sobie z tym poradzić?

Druga sprawa to plamy ciemne nad TV, ale to chyba normalne przy HDR prawda? Sztuka w tym, żeby było ich jak najmniej?

6. Fuzja a HDR, w kontekście Autopano. Jaka różnica, bo wybierając jedno lub drugie gołym okiem nie widzę różnicy. 

Na początek to mnie trapi.. z góry wszystkim dziękuję za pomoc i ogólną krytykę wrzuconej przeze mnie panoramy.     
« Ostatnia zmiana: Grudzień 22, 2015, 15:54:07 wysłane przez darek05 » Zapisane
KREO
Gaduła
*****
Wiadomości: 450



WWW
« Odpowiedz #1 : Grudzień 24, 2015, 20:32:23 »

Cześć

AD 1
Po to aby mieć wszystkie zdjęcia robione na jedno kopyto. Manualne ustawienia oczywiście powodują prześwietlenie okien (gdy nie robi się w serii) lub głębokie cienie. Natomiast przy wynikowej panoramie nie ma gwałtownych przejść pomiędzy składanymi zdjęciami.

AD 2
Aby mieć jak najmniej pracy z maskowaniem nadiru. Czym mniejsza dziura, tym mniej pracy w programie graficznym.

AD 3
Wystarczy TIFF 8 bit. Jednak jeśli masz wszystkie programy a i sam sprzęt z najwyższej półki to może nie stracisz po drodze tych dodatkowych 8 bitów (lub częście z nich). Jednak w sumie i tak wynikowo nikt nie zauważy różnicy a Ty tak.. bo pliki są znacznie większe.
Wszystkie parametry można zmieniać podczas wywoływania RAW.

AD 4, 5, 6
Nie potrafię Ci odpowiedzieć konkretnie ponieważ bardzo sporadycznie używałem Autopano do składania panoram.

Co do fuzji i hdr. HDR większości osób kojarzy się z ostrym podkręcaniem kolorów. Dla mnie też generalnie bez większej różnicy.
Co do panoramy, to jest OK, natomiast jest to tylko test i jako test jest tak przeze mnie odbierany. Także nic nowego nie wnosi, tyle tylko że Cię uczy.

Pozdrawiam
Sławek
Zapisane

zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #2 : Grudzień 25, 2015, 21:37:27 »

ad 4.
Ja robię tak, jak opisałeś, wywoływałem także zdjęcia składowe w DXOptics Pro 8 i gwarantuję Ci, że można z tych zdjęć złożyć prawidłowo panoramę w Autopano.
Korzystałem też kiedyś z Machinery.
Wg mnie te programy nie mają wpływu na sam fakt czy panoramę da się złożyć, czy nie. DXOprics Pro 8 nie ma jednak profilu dla mojego zestawu: aparatu Canon 550D i obiektywu Sigma 8mm/F:3,5. Z tego powodu mam niezadowalające wyniki w zakresie usuwania aberracji chromatycznej obiektywu Sigma, która jest większa (przynajmniej dla moejgo egzemplarza) niż w Samyangu (którego też dawniej używałem).
Twoje pierwsze zdjęcie wskazuje na to, że powinieneś poprawić wyszukiwanie punkw  kontrolnych w trakcie sklejania panoramy w Autopano. W zależności od wersji Autopano lepiej lub gorzej skleja panoramy, gdy do zdjęć składowych od razu dołączysz zdjęcia nadiru. Ja zazwyczaj nie dołączam zdjęć nadiru. Nadir łatam dopiero po sklejeniu panoramy.
Składanie 24 zdjęć z fuzją od razu w Autopano jest możliwe, ale to tylko jedna z dróg, więc skoro się da złożyć w miarę poprawną panoramę od razu z 24 zdjęć, to na pewno da się to zrobić z shadeerowanych 8 zdjęć składowych. Spróbuj użyć 7 zdjęć beż nadiru

ad 5.
Twój test niczego tak naprawdę nie dowodzi. Autopano do wstępnego podglądu panoramy używa trybu przybliżonego, to jak naprawdę będzie wyglądało dane miejsce zobaczysz dopiero po kliknięciu w ikonkę opisaną Podgląd z symbolem odwijanej taśmy, znajdującej się obok ikonki podpisanej Renderuj w kształcie koła zębatego.
Generalnie to jest więcej błędów złożenia na Twojej panoramie. Oto kilka przykładów:






Z innych błędów ja zauważam na Twojej panoramie nieusuniętą aberrację chromatyczną. Oto jeden z przykładów, gdzie to widać:
« Ostatnia zmiana: Grudzień 25, 2015, 21:50:11 wysłane przez zbigi » Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #3 : Grudzień 27, 2015, 23:12:37 »

Dzięki serdeczne za odpowiedzi..

Zbigi rzeczywiście, podgląd ze wskazanej przez Ciebie ikonki rozwiązał problem. Błędów również jest rzeczywiście więcej. Niezbyt dokładnie widać się przyjrzałem. Czy taka ilość błędów jest związana raczej z złym ustawieniem NPP, czy po prostu w takich małym pomieszczeniach takie błędy będą się pojawiać i należy je poprawiać w Autopano? Jakieś sugestie może jeszcze związane z poprawieniem wyszukiwania punktów kontrolnych? Czy to właśnie mam spróbować zrobić przez składanie panoramy bez nadiru?


AD 1
Po to aby mieć wszystkie zdjęcia robione na jedno kopyto. Manualne ustawienia oczywiście powodują prześwietlenie okien (gdy nie robi się w serii) lub głębokie cienie. Natomiast przy wynikowej panoramie nie ma gwałtownych przejść pomiędzy składanymi zdjęciami.

KREO kwestie czasu naświetlania (mogące wystąpić prześwietlenie lub głębokie cienie) doskonale rozumiem, tak samo jak wpływ otworu przysłony na głębie zdjęcia. Chodziło mi jedynie o balans bieli. Precyzując czy jeżeli nie będę potrafił ustawić manualnie balansu bieli dla danych warunków fotograficznych (lub zrobię to błędnie) to w etapie wywoływania RAW mogę ustawić prawidłowy (ten sam dla każdego zdjęcia) balans bieli bez negatywnego wpływu na panoramę? A jeżeli miałby być jakiś negatywny wpływ to jak on się objawia?

Zapisane
zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #4 : Grudzień 30, 2015, 15:51:29 »

...Czy taka ilość błędów jest związana raczej z złym ustawieniem NPP, czy po prostu w takich małym pomieszczeniach takie błędy będą się pojawiać i należy je poprawiać w Autopano? Jakieś sugestie może jeszcze związane z poprawieniem wyszukiwania punktów kontrolnych? Czy to właśnie mam spróbować zrobić przez składanie panoramy bez nadiru?
...

Błędy tego typu wskazują na to, że algorytmy programu nie są w stanie złączyć wszystkich zdjęć jak należy i próbują wybrać "mniejsze zło", tj uznać za optymalną wersję o najmniejszym RMS.

Moim zdaniem większość przyczyn tych błędów leży po stronie niedoskonale ustawionego NPP. Pewnie wiesz, że NPP zależy od kąta, dla którego łączone będą składowe zdjęcia. Np. jeśli robisz 6 zdjęć dookoła obracając głowicę co 60°, to łączenie przypadnie na kierunek odchylony o 30° od osi obiektywu. Ale skoro robisz dodatkowo zdjęcie zenitu i nadiru, to te kierunki są odchylone jeden od drugiego o 90° , więc łączenie przypadnie na obszar widziany w kierunku ok. 45° od osi obiektywu. Zatem NPP dobrany dla zdjęć dookoła co 60°  nie będzie optymalny dla łączenia nadiru i zenitu i na tym łączeniu można spodziewać się problemów. Pół biedy, jeśli jest to w obszarze nieba, ale w małym pomieszczeniu, w którym każda paralaksa będzie widoczna
można spodziewać się problemów z łączeniem. poza tym nadir robi się zwykle nie zachowując idealnie ustawienia NPP. Aby zoptymalizować łączenie nadiru i zenitu mógłbyś spróbować robić 4 zdjęcia dookoła (Samyang) pozwoli złożyć panoramę, zakładki są jednak trochę małe i ta metoda nie jest dobra do fotografowania np. panoram w tłumie, bo zawsze się"obetnie" komuś część ciała.

Podtrzymuję radę by zacząć składać najpierw panoramy bez nadiru. Usunięte wtedy zostanie  również pionowe ramięgłowicy panoramicznej, które na Twoich próbach jest po prostu widoczne.

Jeśli zaś chodzi o uzżywanie samego Autopano to należy dodawać w obszarach łączenia punkty kontrolne. Robisz to na edytorze panoramy wyspecjalizowanym do wyszukiwania punktów kontrolnych zaznaczając myszką na sąsiednich zdjęciach obszary, w których chciałbyś zagęścić punkty kontrolne. To powinno znacznie pomóc. Mimo nazwy Autopano nie należy wierzyć, że program ten automatycznie połączy doskonale panoramę. Taka pomoc ze strony uzytkownika Autopano (wskazywanie ważnych obszarów, w których należy zagęścić punkty kontrolne) jest - przynajmniej moim zdaniem - prawie zawsze konieczne.

Jeśli chciałbyś jednak składać panoramę od razu z nadirem, to nie zapomnij w ustawieniach optymalizacji zaznaczyć chceckboxu korekcja NPP.
Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #5 : Styczeń 05, 2016, 21:58:55 »

Dzięki jeszcze raz Zbigi! Dałeś mi bardzo dużo cennych rad. Jutro dzień testów, mam nadzieję że uda mi się podzielić jakimiś wnioskami! Szczęśliwego nowego!

Edit. Niestety dalej nie mogę sobie poradzić z mozaikami, które tworzą mi się w Autopano po wcześniejszym stworzeniu HDR w Machinery. Próbowałem już zapisywać na wiele sposobów. Za każdym razem wychodzi coś podobnego do tego: http://ifotos.pl/z/sxqsshq/

Jeżeli miał ktoś podobny problem, zna rozwiązanie, lub chciałby pomóc będę wdzięczny. Powoli wymiękam Jak wywołam tylko RAW i następnie wrzucę do Autopano to jest wszystko ok. Problem pojawia się gdy pomiędzy DXO lub Lightroom (ściągnałem wersję próbną Adobe, bo myślałem że może to wina DXO) skorzystam z Machinery.. Smutny

Aha no i jestem też w stanie się ustosunkować do jednej z rad Zbigi'go. Rzeczywiście 4 zdjęcia zamiat 6 i nie robienie Nadiru praktycznie wyeliminowało błędy paralaksy. Przy suficie całym w paski uznaje "mikro błędy" za sukces. Oczywiście na spokojnie jeszcze dopracowuję ustawienie punktu NPP na głowicy i poznaje funkcje edycji w Autopano.

Nasuwa tutaj się jeszcze jedno pytanie. Czy za łączenie Zenitu i Nadiru z resztą fotografii odpowiada tylko pozioma szyna głowicy? Czy pionowa również?
 
« Ostatnia zmiana: Styczeń 09, 2016, 17:23:18 wysłane przez darek05 » Zapisane
zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #6 : Styczeń 12, 2016, 16:43:00 »

...a każdym razem wychodzi coś podobnego do tego: http://ifotos.pl/z/sxqsshq/

...Problem pojawia się gdy pomiędzy DXO lub Lightroom (ściągnałem wersję próbną Adobe, bo myślałem że może to wina DXO) skorzystam z Machinery.. Smutny

Czy ty w ogóle dodajesz punkty kontrolne w Autopano tak, jak np. wyjaśnił to Hubert w opisie http://www.annecypanoramique.com/panoforum/APP_sposob_uzycia.pdf na str. 10?

jesli pododajesz punkty kontrolne w newralgicznych punktach, to ten groch z kapustą się już nie ma prawa pojawić.

Niestety obróbka w Machinery HDR Effects dodaje do gładkich płaszczyzn sporo ziarna, w którym AutoPan stara się wyszukać podobieństw, a to nie są żadne szczegóły występujące w naturze, tylko sztuczne twory dodane przez algorytmy programu w różnych miejscach. Dlatego po obróbce w Machiery składanie (początkowo) wychodzi gorzej.

Możesz też wykonać składanie na zdjęciach tylko wywołanych, zapisać projekt w Autopano, a potem podmienić zdjęcia lub plik projektu wyedytować w ajakimś edytorze (ja to robię w PSPad) i popodmieniać nazwy zdjęć na te, które uzyskasz z Machinery.
Potem wyrenderuj tylko panoramę (już nic nie poprawiaj, skoro składanie oceniłeś jako poprawne) i uzyskasz dobrze złożoną panoramę ze zdjęć obrobionych w Machinery.

Jeszcze inaczej też możesz osiągnąć dobry efekt. Po prostu złóż panoramę ze zdjęć tylko wywołanych a na końcu, jak już będzie gotowa, nawet z załatanym nadirem itd., poddaj ją obróbce w Machinery z włączoną opcją obrazu panoramicznego. W czasie jak ja używałem Machinery program trochę słabo radził sobie z łączeniem w zenicie (powstawał efekt "stożka") na czystym niebie, ale może autor już wyeliminował ten mankament. ja tego nie wiem, bo przestałem używać Machinery z tego i kilku innych powodów i nie upgradeowałem go po okresu bezpłatnej aktualizacji.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 12, 2016, 16:44:48 wysłane przez zbigi » Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #7 : Styczeń 12, 2016, 20:42:58 »

Tak zgodnie z Twoją radą z jednego z poprzednich postów oraz tym poradnikiem dodaję dodatkowe punkty kontrolne za pomocą zaznaczania ramek. Nie robiłem jednak tego w przypadku składania wg. kolejności - wywołanie RAW-->HDR-->autopano, ponieważ mozaika która powstała mnie zniechęciła zupełnie do poprawienia panoramy całościowo. Chyba nie na tym to powinno polegać prawda? (Jasna sprawa, że program ma prawo popełnić błędy ale chyba nie w takiej skali, powinienem chyba raczej szukać innej przyczyny tak myślę) W przypadku pominięcia Machniery wspomagam się już dodatkowymi punktami kontrolnymi... wtedy jest w porządku.

Teraz jednak dla sprawdzenia wrzuciłem pliki z Machinery w Autopano, dodałem więcej punktów kontrolnych ponieważ RMS był ok. 15.. to nie udało już się złożyć panoramy. Powstał jeszcze większy bajzel. Coś musi być z tą Maszynerią hehe

Co do przedostatniego Twojego akapitu, sprawdzę to. Dziękuję.

Natomiast co do ostatniego, nie wpłynie taka kolejność fatalnie na jakość finalnej panoramy? Pierwsza moja próba w ten sposób nie była zadowalająca pod względem ziarnistości panoramy.

 
Zapisane
zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #8 : Styczeń 14, 2016, 13:09:59 »

...Natomiast co do ostatniego, nie wpłynie taka kolejność fatalnie na jakość finalnej panoramy? Pierwsza moja próba w ten sposób nie była zadowalająca pod względem ziarnistości panoramy.

Ja nie jestem w stanie powiedzieć, czy taki workflow wpłynie, czy nie wpłynie na jakość panoramy.Nie wiem jakiej wersji Machinery uzywasz i co ona potrafi. Ponadto wszystko w Machinery zależy od zastosowanych parametrów przetwarzania obrazu. Ja używałem Machinery kilka lat temu i porzuciłem go ze względu na niezadowalającą jakość tone mappingu, który w miejscach przejścia między strefą oświetloną i zacienioną tworzył serię warstw tonalnych z krawędziami "ozdobionymi" ciemnymi liniami (takich jakby "poziomic", czy "izobar", choć pewnie należałby nazywać je izohelami). Zgłosiłem to autorowi, znalazł jakieś rozwiązanie, ale po dwóch aktualizacjach efekt ten znów powrócił. Podobnie było z efektem stożka w zenicie; na chwilę zniknął, a potem się pojawił na stałe i to mnie zniechęciło zupełnie do Machinery.

Przez długi czas składając zbracketowane zdjęcia składowe używałem Enfuse GUI. Fuzja nie powoduje zwiększenia ziarna. Potem przeszedłem na SNS HDR Lite i nadal go używam, jak mam taką potrzebę złożenia zbracketowanych zdjęć składowych z użyciem tone mappingu. Używam interfejsu GUI do tego programu. Taki interfejs jest dostępny do pobrania na stronie programu SNS HDR, ale ja używam starej wersji stworzonej już nawet nie wiem przez kogo. Ten GUI zniknął z sieci, ale możesz go pobrać z mojego serwera:  http://fotopano.pl/testfiles/sns_hdr_lite_gui.zip.
Używanie tego programu polega na przeciągnięciu na okno programu pliku bądź kilku plików, które mają być poddane fuzji z tone mappingiem (potocznie nazywa się to "hsdeerowaniem") (np. są to zbracketowane zdjęcia tego samego ujęcia). Jeśli chodzi o profil połączenia w HDR to do wyboru jest kilka odmian. ja używam ustawienia "natural" i uruchomieniu przetwarzania. Po uruchomieniu jednego zadania można na okno naciągnąć kolejne pliki (nie trzeba poprzednich usuwać) i rozpocząć kolejne przetwarzanie. Każde przetwarzanie odbywa się nowym wątku.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 15, 2016, 06:29:08 wysłane przez zbigi » Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #9 : Styczeń 14, 2016, 18:47:16 »

Twój link niestety nie działa.
Zapisane
zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #10 : Styczeń 15, 2016, 06:27:40 »

Sorry, mój błąd spowodowany pośpiechem. Ten link zadziała: http://fotopano.pl/testfiles/sns_hdr_lite_gui.zip .
Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #11 : Luty 08, 2017, 17:24:14 »

Trochę byłem nie aktywny w swoim temacie i przez jakiś czas nie tworzyłem panoram.

Problem, który miałem został jednak rozwiązany. Machinery zerowało mi dane Exif, dlatego pózniej Autopano się gubiło i nie potrafiło złożyć panoramy. A drugi powód to było uszkodzone oczko poziomu na głowicy przez co miedzy zdjęciami składanymi występowały przesunięcia. Gdyby ktoś, więc miał kiedyś podobne problemy to polecam od tego zacząć.

Przy okazji nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie.

Jeżeli robię panoramę wnętrz stosując HDR -2 0 +2, a na początku wrzucam je do Lightroom'a. Po za jakie "suwaki" lepiej nie wychodzić podczas wywoływania zdjęć, aby nie powodowało to pózniej dziwnych przejść między zdjęciami. Czy to ma w ogóle jakiś wpływ? Czy mogę wywoływać poszczególne zdjęcia dowolnie a one i tak pózniej się złożą dobrze? Mogę zmieniać kontrast, światła, cenie, przejrzystość itp? Czy jeżeli już coś zmieniam to wszędzie na jedno kopyto?

Z góry dziękuję
Zapisane
zbigi
Gaduła
*****
Wiadomości: 2408



WWW
« Odpowiedz #12 : Luty 14, 2017, 11:49:48 »

Odnośnie Machinery, to przy zapisywaniu ostatecznego zdjęcia jest możliwość wybrania, czy ma być zamazywany Exif, czy nie. W trybie wsadowym nie było pola wyboru, czy zapisywać z Exifem, czy nie. Zostało ono dodane i w ostatnich wersjach już jest. Nieskromnie powiem, że do tego się przyczyniłem.
Odnośnie pytania
Cytuj
...Czy mogę wywoływać poszczególne zdjęcia dowolnie a one i tak pózniej się złożą dobrze? Mogę zmieniać kontrast, światła, cenie, przejrzystość itp? Czy jeżeli już coś zmieniam to wszędzie na jedno kopyto?
to powiem tak: Wszystko możesz robić, jeśli wypróbujesz, że jest w efekcie ostatecznym tak, jak być powinno.
Programy składające panoramy (stitchery: PTGUI, Autopano) maja swoje algorytmy wyrównujące nierówną ekspozycję, czy równowagę bieli. Ale - moim zdaniem - najlepiej wywoływać wszystkie zdjęcia składowe jednakowo. Blending zaimplementowany w programie sklejającym panoramy wyrówna wówczas nierównomierności wynikające np. z winietowania obiektywu lub ze zmieniających się w trakcie robienia zdjęć warunków ekspozycji (nierówne oświetlenie motywu np. wskutek przesuwania się chmur). Autopano ma również mechanizmy i ustawienia, dzięki któremu użytkownik może wpływać na to, w jaki sposób program traktuje poszczególne zdjęcia składowe. Można wybrać np. zdjęcie traktowane jako wzorcowe (mogą być takie dwa w serii ujęć składowych), a inne wówczas mogą mieć korygowaną ekspozycję, gammę lub balans bieli. Spośród tych trzech parametrów wybrane jeden, dwa lub trzy mogą być korygowane jednocześnie.
Czasem w procesie wywoływania zdjęć zbracketowanych korygowałem rozmaicie balans bieli dla zdjęć naświetlonych prawidłowo np. we wnętrznu kościoła oświetlonym światłem sztucznym i inaczej dla zdjęć mających (w miarę) dobrze naświetlone, tj. niewyżarte najjaśniejsze miejsca: okna drzwi z motywami znajdującymi się na zewnątrz, dla których wybierałem balans bieli stosowny dla oświetlenia słonecznego. Po dokonaniu fuzji (czy tez tone mappingu) tak wywołane zdjęcia pozwalają - moim zdaniem - na osiągnięcie najlepszego efektu.
Jest też możliwość wrzucenia wszystkich zbracketowanych zdjęć do programu i zdanie się na to, co program potrafi w zakresie fuzji lub tone mappingu. Autopano na pewno daje taką możliwość (przypuszczam, że PTGUI - którego nie używam - też. ja jednak nie byłem zachwycony sposobem, w jaki działa Autopano w tym zakresie i do programu ładuję już zdjęcia po fuzji lub tone mapiingu, jakie dają programy przeznaczone do HDR.
Ale każdy ma swój w jakimś tam stopniu unikalny sposób przygotowania zdjęć. Wypróbuj z jakim workflow osiągasz najlepsze rezultaty i po prostu go stosuj.
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2017, 11:57:00 wysłane przez zbigi » Zapisane

Zbigniew Pilip
http://fotopano.pl
darek05
Użytkownik
**
Wiadomości: 12


« Odpowiedz #13 : Luty 14, 2017, 17:23:26 »

Co do Machinery, właśnie przetwarzanie wsadowe mi kasowało Exif, więc przypuszczam że mam wersję jeszcze sprzed aktualizacji.

Dalsza część Twoich rad z nawiązką rozwiewa moje wątpliwości co do wywoływania zdjęć. Dzięki za pomoc.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.3 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC | Dilber MC Theme by HarzeM
Serwis należy do lookdigital.pl

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!